Argentinska banker kan spärra ditt bankkonto av olika skäl och du kan inte använda det förrän situationen har reglerats.
Även om det inte är en vanlig situation är det troligt att bankerna spärrar bankkonton om de upptäcker vissa oegentligheter hos kunden. På så sätt kan du inte använda dina medel förrän situationen har reglerats.
Banco BBVA varnar för att det är nödvändigt att lämna in alla dokument som banken begär tillsammans med varje obligatorisk handling. Av säkerhetsskäl kan de inte heller logga in på homebanking.
Anledningar till att banken spärrar bankkonton
Argentinas centralbank har angett att när ditt konto spärras måste banken informera dig om detta via e-post eller telefon.
Den spanska banken förklarar att det finns fem fall där bankkonton spärras, till exempel vid misstanke om bedrägeri, glömt lösenord eller andra skäl.
Kontots innehavares död
När innehavaren av ett bankkonto avlider fryser finansinstitutet de medel som finns på kontot, eftersom dessa pengar då betraktas som en del av dödsboet.
Hur får banken kännedom om kontots innehavares död? Genom anmälan från anhöriga. Det är viktigt att anhöriga informerar banken om sin nära och käras bortgång, för att förhindra att kontona fortsätter att debiteras och för att möjliggöra en spärrning av medlen.
Om banken inte får någon sådan anmälan och kontot förblir utan rörelser eller saldo under en sammanhängande period på 730 dagar, kommer institutet att stänga sparkontot eller bankkontot.
Spärrad på grund av skuld

När det finns en utestående skuld kan banken inte spärra kontot. Om den utestående finansiella förpliktelsen är relaterad till ett obetalt kreditkort kan du dock inte längre använda kortet, även om kontot fortfarande är aktivt.
Om kontot spärras på grund av annan skuld skickas ett meddelande i god tid. För att detta ska ske måste banken ha ett domstolsbeslut som möjliggör spärrningen.
En spärr innebär att dina medel hålls inne under den period som den behöriga myndigheten fastställer, även om bankkontot förblir aktivt.
Oenighet mellan kontoinnehavare
När ett konto har flera kontoinnehavare har banken rätt att frysa det om den upptäcker transaktioner som kan anses vara oförenliga.
Detta inträffar till exempel vid oenighet eller olika ståndpunkter mellan kontoinnehavarna. Banken kommer att utvärdera all ovanlig eller onormal aktivitet för att avgöra om det är lämpligt att begränsa åtkomsten.
Misstänkt bedrägeri
Banker är finansinstitut vars syfte bland annat är att skydda de insättningar som de förvaltar. Därför kommer de att frysa alla konton som visar tecken på möjlig bedrägeri, i syfte att skydda användarna.
Om ditt konto har begränsats på grund av misstänkt bedrägeri och du anser att det rör sig om ett misstag, kontakta oss per telefon eller besök ett kontor för att få hjälp.
Glömda lösenord

Om du har tappat bort eller glömt dina lösenord kommer banken att spärra åtkomsten till ditt konto för att skydda din information, dina pengar och dina investeringar. När du har återfått dina inloggningsuppgifter kan du återuppta dina vanliga transaktioner utan problem.
Om du är innehavare eller medinnehavare av ett sparkonto eller någon annan bankprodukt och inte kan utföra transaktioner rekommenderar vi att du kontaktar banken via de officiella kanalerna.
