Att vara lastbilschaufför är inte ett enkelt jobb, eftersom det innebär att man måste tillbringa många timmar bakom ratten och vara koncentrerad hela tiden. Att köra så länge kräver stor fysisk och mental uthållighet, och just därför fastställer europeiska bestämmelser mycket tydliga gränser för körtider och vilotider. Alla lastbilar måste faktiskt ha en färdskrivare installerad för att registrera körsträckan.
Syftet är att skydda förarna och undvika olyckor orsakade av trötthet, men trots detta finns det lastbilschaufförer som inte följer dessa regler. Nyligen grep italiensk polis en lastbilschaufför som ertappades med att köra i nästan 17 timmar utan vila, trots att lagen inte tillåter yrkesförare att köra mer än 10 timmar per dag.
Allvarlig överträdelse

Händelsen inträffade i Vipiteno, en italiensk by i den autonoma provinsen Bolzano. Enligt Transportonline stoppade trafikpolisen en lastbilschaufför som transporterade tung last under en nattlig kontroll. När poliserna analyserade den digitala färdskrivaren upptäckte de att den 43-årige mannen hade kört i mer än 16 timmar och 44 minuter utan avbrott.
Lastbilschauffören hade uppenbarligen begått en allvarlig överträdelse av de europeiska bestämmelserna om körtider och vilotider för yrkesförare. I detta avseende föreskriver Europeiska unionens förordning (EG) nr 561/2006 en daglig körgräns på 10 timmar. Som om det inte räckte visade färdskrivarens register att han var återfallsförbrytare, eftersom han även föregående vecka hade överskridit tidsgränsen.
Böter på 1 000 euro

Med hänsyn till allt detta bötfällde den italienska trafikpolisen mannen med 995 euro. Men dessutom utökades straffet till 56 poäng och därmed till indragning av körkortet i 75 dagar. För att förstå hur poängavdraget fungerar måste man ta hänsyn till att varje förare i Italien börjar med 20 poäng och kan få maximalt 30 poäng. I lastbilschaufförens fall kan man säga att han fick 56 poäng avdragna eftersom han begick flera allvarliga överträdelser och polisen summerade straffpoängen för varje överträdelse.
